Historiamme

Lenswayn historia

LensWayn historiassa on kyse yksilöistä, jotka loivat tyhjästä vakaasti uskoen ja voimiaan säästelemättä markkinoiden johtaviin lukeutuvan yrityksen. Heidän liikeideansa oli mullistava piilolinssien myynnin eurooppalaiset markkinat.

Tarina alkaa Luulajan teknillisestä korkeakoulusta, jossa kaksi opiskelijakaverusta Daniel Mühlbach ja Herman Ofenböck päättivät perustaa yhdessä yrityksen.

Ajatus piilolinssejä netin kautta myyvästä yrityksestä syntyi Danielin käytyä lukuisia kertoja Yhdysvalloissa, missä hän näki, paljonko netin kautta myytävien piilolinssien hinnat poikkesivat optikkoliikkeissä myytävien hinnoista.

Aluksi myytiin piilolinssejä verkossa

Asiaa voi olla nykyisin vaikea käsittää, mutta tuolloin piilolinssien nettimyyntiä pidettiin mahdottomana konseptina. Danielin veli Oskar Mühlbach muistaa, miten Daniel esitteli suunnitelmiaan poikien isälle, joka tuolloin oli sitä mieltä, että Danielin kannattaisi keskittää voimansa toisenlaiseen hankkeeseen.

Daniel kuitenkin jatkoi itsepintaisesti kohti selkeää tavoitetta: hän aikoi mullistaa optiikkamarkkinat muuttamalla kuluttajien käytöstä – niin näköä korjaavien apuvälineiden käyttöä kuin niiden ostamistapaa.

Sijoitus asiakkaisiin

Kolme ensimmäistä vuotta toiminta oli kuitenkin nihkeää, ja myynti oli käytännössä olematonta. Elettiin 2000-luvun alkupuolta, aikaa, jolloin IT-kupla poksahti ja rahoittajien löytäminen oli erittäin vaikeaa.

Vuoden 2003 tienoilla alkoi tapahtua, ja tilauksia alkoi sadella. Tuolloin yrityksellä oli neljä kokopäiväistä työntekijää, kaikki kaveruksia, jotka olivat yhdessä reissanneet maailmalla ja lasketelleet rinteissä.

Johdonmukaisesti toteutettu strategia sijoittaa asiakkaisiin alkoi vihdoin tuottaa hedelmää. Pyrkimyksenä oli, että jokainen asiakas olisi niin tyytyväinen ostokokemukseen, että hän kertoisi kokemuksestaan ystävilleen.

lensWay 16 vuotta myöhemmin

Ei ole liioiteltua sanoa, että vuoden 2000 jälkeen on tapahtunut paljon. Nykyään LensWay on Euroopan suurimpia optikkotuotteiden verkkokauppoja. Sillä on yli 150 työntekijää, ja se kuuluu Essilor -konserniin, joka on silmälasilinssien johtava valmistaja maailmassa.

Dagens Industri on nimennyt LensWayn kolme kertaa gaselliyritykseksi, ja tuotemerkin tuntee noin 40 prosenttia ruotsalaisista.

Yrityksen hurjasta kasvusta huolimatta keskeistä on edelleen se, mikä
siivitti yrityksen menestykseen: huomion kohdistaminen asiakkaaseen.