Syömällä terveemmät silmät

Olet varmasti kuullut sanonnan ”syödä silmillään”, mutta oletko ajatellut, miten tärkeää syöminen on silmien kannalta. Seuraavana on luettelo silmäherkuista, joiden avulla voit saada terveemmät silmät.

Silmät ovat kenties kehossamme kohta, jonka osalta ei välttämättä tule ajateltua, että ne tarvitsevat rakkautta ja oikeaa ravintoa voidakseen hyvin. Olet ehkä kuullutkin, että porkkanat ja muut oranssit kasvikset edistävät silmien hyvinvointia ja parantavat näköäsi.

Beetakaroteeni, jota on esimerkiksi porkkanoissa, on A-vitamiini, joka edistää silmien osien toimintaa. Oikean ruokavalion lisäksi silmät tarvitsevat muutakin.

TERVEELLISTÄ RUOKAA SILMIEN TERVEYDEKSI

Seuraavassa luetellaan elintarvikkeita, jotka auttavat silmiäsi voimaan paremmin.

KANANMUNA

Kananmunankeltuainen sisältää luteiinia ja zeaksantiinia, joka ehkäisee muun muassa ikään liittyviä silmäsairauksia, kuten keltatäplää ja harmaa kaihia.

Kananmuna sisältää myös sinkkiä, joka pitää verkkokalvon terveenä ja parantaa silmän kykyä nähdä pimeässä. A-vitamiini vähentää ikämuutosten riskejä ja suojaa silmän sarveiskalvoa.

MANTELIT

Mantelit sisältävät E-vitamiina, joka suojaa terveeseen kudokseen kohdistuvia epävakaita molekyylejä. Säännöllinen E-vitamiinin nauttiminen ehkäisee keltatäplää ja harmaakaihia.

Muita E-vitamiinia sisältäviä pähkinöitä ja siemeniä ovat auringonkukansiemenet, hasselpähkinät ja maapähkinät.

 

RASVAINEN KALA

Tonnikala, lohi, makrilli ja anjovis sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoa, jota verkkokalvo ja näköaisti tarvitsee kuivien silmien ehkäisemiseksi. Rasvainen kala on parhaita asioita, joita voit syödä silmien terveyden parantamiseksi.

 

 

LEHTIKAALI

Kaali tunnetaan superfoodina, koska se sisältää monia tärkeitä vitamiineja, ravintoaineita ja kivennäisaineita. Lehtikaali on silmille herkkua! Kaali sisältää antioksidantteja, luteiinia ja zeaksantiinia.

Muita hyviä ravintoaineita sisältäviä kasviksia ovat paprika, ruusukaali ja pinaatti.

 

MAITOTUOTTEET

Maitotuotteet ovat myös hyväksi silmille ja näölle. Ne sisältävät A-vitamiinia ja sinkkiä. Sinkki myös edistää sitä, että kivennäisaineet pystyvät siirtämään vitamiineja maksasta silmään.

Sinkkiä on kaikkialla silmässä, mutta sitä tarvitaan erityisesti verkkokalvossa. Tärkeä kivennäisaine parantaa myös pimeänäköä.

 

Kun siis seuraavan kerran ostat viikon ruokia, muista tärkein asia eli silmät!

nicoletta

nicoletta

Med en stor samling solbriller og kjærlighet til all thing sparkly, må fingrene holdes i styr for ikke å utøke den ytterligere, selv om fristelsen er enormt stor.

  Tillbaka till magazine